keskiviikko 16. syyskuuta 2009

Karhusuon Koulun johtokunnan kokous 16.9.2009

Karhusuon Koulun johtokunnan kokous pidettiin tänään kutsun mukaisesti. Johtokunnan lisäksi paikalla oli Espoon opetustoimen Kehityspäällikkö Juha Nurmi. Virallinen kokouspöytäkirja löytynee jatkossa myös koulun sivuilta, mutta tässä hyväksytty versio myös. Koska johtokuntien kokouspöytäkirjoihin on tapana kirjata vain päätökset, lausunnot ja eriävät mielipiteet tms. viralliset asiat, referoin tässä lyhyesti käytyjä keskusteluja. Korostan että kyseessä on oma subjektiivinen näkemykseni keskusteluista, eikä se siten välttämättä edusta kenenkään tai minkään tahon näkemystä asioista.

Välitöntä tarvetta luokka-asteiden muutoksiin ei ole

Kuten rehtori tervehdyksessään jo totesi, keskustellun kaltaiset muutokset eivät koske Karhusuon Koulun lukuvuotta 2009-2010, eivätkä koululaisten (5. ja 6. luokkalaiset) osalta ole todennäköisiä 2010-2011 lukukaudellakaan, koska koulusta poistuu kaksi kuudennen luokan opetusryhmää ja tilalle tulee näillä näkymin vain yksi ensimmäisen luokan opetusryhmä.
Mainittakoon tässä yhteydessä vielä kertaalleen, että Länsiväylässä olleisiin juttuihin oli pujahtanut sijamuotovirhe, sillä 4. luokkien siirrosta ei asian yhteydessä ole edes keskusteltu.

Esiopetuksen suhteen tilanne ei ole yhtä selkeä sen hallinnollisten muutosten takia. Juha Nurmi mainitsi myös, että paikkatilanne on heikompi päivähoidon puolella kuin alueemme kouluissa. Lukuvuosien 2009-2010 ja 2010-2011 osalta ei opetustoimessa kuitenkaan ole nyt käynnissä esiopetuksen siirtämiseen Karhusuon Koululle tähtääviä hankkeita.

Espoon kouluverkkoselvitys työnalla

Espoon uutta kouluverkkoselvitystä valmistelee hyvin pieni virkamiesryhmä jossa on Nurmen lisäksi yksi hänen kollegansa sekä Espoon opetustoimen johtaja Kaisu Toivonen. Espoon edellinen kouluverkkoselvitys on vuodelta 2005.

Kysymykseen kattaako nyt tehtävä kouluverkkoselvitys myös esiopetuksen tilat Nurmi vastasi, että vain siltä osin kuin ne jo ovat koulujen yhteydessä, eli noin 40% esiopetuksesta.

Mielestäni positiivinen asia oli se, että Nurmi uskoi kaikkien halukkaiden alueen koululaisten (siis myös Nuuksion ja Koulumestarin koulun?) pääsevän jatkossa samaan yläkouluun Kirkkojärvelle kunhan koulu valmistuu ja saadaan täyteen käyttöön.

Negatiivisenä pidän sitä, ettei 5. ja 6. luokkien siirtoaikeista ole kokonaan luovuttu vaan ne ovat toistaiseksi mukana valmistelussa tulevaisuuden vaihtoehtoina. Erityisesti hämmästelen perusteluita, joiden mukaan "Espoo pyrkii optimoimaan tilojen käyttöä", joka kuulostaa lähinnä siltä, että oppilaat ovat rakennuksia varten eikä päinvastoin!
Samoin perustelu jonka mukaan Karhusuon Koululle ei olisi mahdollista kalustaa "nykytason mukaisia fysiikan ja kemian laboratorioita" tuo mieleen, että opetustoimessa ei kovin tarkkaan seurata koulujen lukuvuosisuunnitelmia.
Eihän Karhusuon Koulu ole mikään luonnontiedepainotteinen alakoulu (sellaisiakin Espoossa on) vaan melkein päin vastoin eli koulun toiminta-ajatusta lainaten: "Karhusuon koulu on monipuolisen oppimisen keskus, joka on kiinteässä yhteydessä ympäristöönsä. Sen kannustavassa ja turvallisessa ilmapiirissä lapsi saa kehittää oppimisen ja opiskelun perustaitojen lisäksi muita elämässä tärkeitä kasvun alueita."

Aikana jolloin niin yksityiset kuin julkisetkin asiantuntijaorganisaatiot valittavat yleisjohtajien puutetta, tätä Karhusuon Koulun toiminta-ajatusta voi pitää suorastaan post modernina! Itse toivon, että lapseni saavat kasvaa ilman ura-ähkyä ainakin oppivelvollisuutensa loppuun asti ja valita painotuksensa ja suuntautumisensa itse.

Tiedottamista koko koulun vanhempainillassa

Nurmi kertoi, että ainakin se hyöty Länsiväylän jutusta ja monien vanhempien yhteydenotoista opetustlautakuntaan on ollut, että kouluverkkoselvityksen valmistelukin on nyt lautakunnan jäsenten mielenkiinnon kohteena. He ovat nyt pyytäneet valmistelevilta virkamiehiltä selostusta kouluverkkoselvityksen perusteista jo ennen selvityksen valmistumista tai lopullista esittelyä opetuslautakunnassa, joten poliittisen ohjauksen mahdollisuus ja sitä kautta omien vaikutusmahdollisuuksiemme pitäisi olla parempia. Selostus valmistelusta on tarkoitus pitää opetuslautakunnalle viimeistään sen lokakuun kokouksessa.

Tämän tieodon perusteella Karhusuon Koulun johtokunta päätti, että järjestetään koko koulun vanhempain ilta marraskuussa ja kutsutaan paikalle myös opetustoimen ja opetuslautakunnan edustajia kertomaan uusinta tietoa asiasta ja vastaamaan vanhempien kysymyksiin.

Lukuvuosisuunnitelma 09/10 hyväksyttiin muutoksitta

Lukuvuosisuunnitelman käsittelyn yhteydessä keskusteltiin mm. kokonaisbudjetoinnin mahdollisista vaikutuksista opetukseen ja niihin liittyvistä mittareista. Karhusuon koulussa ei ole epäpäteviä opettajia, näin ollen lehdistössä esitetyt uhkakuvat koulun omaan henkilökuntaan kohdistuvista muutoksista eivät liene edes mahdollisia Karhusuon Koulussa.
Toisaalta myönteiset kokemukset koulujen kokonaisbudjetoinnista on saatu nousukaudella. Uhkana siis on, että sen käyttöönotto laskusuhdanteen aikana tekee leikkausten toteuttamisen keskushallinon toimialatasolla liian helpoksi kun vastuu budjetin realisoinnista jää rehtorin harteille.

Lukuvuosisuunnitelmassa mainittu arviointikriteeri kokonaisbudjetoinnin onnistumisesta: "Opetusta antavat edelleen pätevät opettajat" viittaa siihen, että tähän asti kouluun on voitu palkata myös sijaisiksi päteviä opettajia, koska koulun opettajaresurssit on määritelty henkilötyötunteina eikä euroina. Kevätlukukaudella nähdään miten käy, riittävätkö toimialan keskushallinon budjetoimat henkilöstökulut opetuksen tason säilyttämiseen kaikissa tilanteissa vai onko loppukeväästä etsittävä halvempia (epäpäteviä?) sijaisia.

Hyviä uutisiahan tuli jo ensimmäisessä koulutiedotteessa, eli terveydenhoitajan torstaipäivystys on saatu takaisin ja koulukuraattorinkin tavoitettavuus on parantunut. Rehtori kertoi johtokunnalle myös, että viime johtokunnan kokouksessa esiin nostettu välituntiliikunnan kehittäminen on niukoista valvontaresursseista huolimatta (kouluun ei ole saatu lisää henkilökuntaa) edennyt.
Kuulimme myös, että koulun varsinaisen erityisopettajan lisäksi opettajakunnassa on myös erityisopettajan pätevyyden omaava luokanopettaja, joten henkilöstönsä puolesta Karhusuon Koululla on erinomaiset mahdollisuudet auttaa myös yksilöllisempää tukea tarvitsevia oppilaita.

1 kommentti:

  1. Kiitos, Markku, selonteosta! On hienoa, että vanhemmat saavat tätä kautta tilannetietoa. Vielä hienompaa tietysti olisi, jos koulu ymmärtäisi tiedottamisen merkityksen ja arvon ja vieläpä toimisi sen mukaan. Katselkaapa muiden koulujen nettisivuja, aika kivasti ovat monet laittaneet perustietonsa esille opetussuunnitelmaa myöten. Ei se varmaan mahdoton työ olisi täälläkään, miksei niitä sitten laiteta?

    Markku on ryhtynyt niin tarmokkaasti hoitamaan johtokunnan jäsenen pestiä, että annan hänelle 12+ pistettä! Vanhempainyhdistyksessäkin olisi Markulle käyttöä. Yhdistykselle tarvitaan napakka pj ja terhakoita hallituksen jäseniä, joilla on rohkeutta ja ymmärrystä puhua reilusti asioista ja jotka kykenevät ja uskaltavat toimia tarpeen tullen. Vuosikokoukseen siis kaikki tekemään viisaita valintoja!

    Aurorassa jo näköjään tutkitaan perusopetuksen
    laatukriteereitä lukuvuosisuunnitelman varalle, miten lie Karhusuolla?

    Käykääpä kaikki tämän blogin lukijat lukemassa Martti Hellströmin (Auroran koulun kunnianarvoisa rehtori) blogia osoitteessa pedagogiikkaa.blogspot.com. Sieltä saa tuoretta tietoa hyvin monista asioista. Aurora on ilmiselvästi Espoon alakoulujen ykkönen ja edelläkävijä, lukekaapa vain.

    Aurinkoista syksyä kaikille!

    Tuula Ahola

    VastaaPoista

Alhaalla olevasta "valitse profiili" -laatikosta voit valita myös "nimetön" -vaihtoehdon, jolloin kommenttisi näkyy anonyyminä.